18 آبان 1398

صبحانه سلامت

مولف: مدیر سیستم   /  دسته: دسته بندی نشده   /  رتبه دهید:
5

صبحانه سلامت

صبحانه معمولاً پس از 12 ـ 8 ساعت استراحت معده صرف می شود و چون از آخرین وعده غذایی، میزان قند خون به حداقل رسیده است، بدن برای تأمین انرژی سلولی به قند خون احتیاج دارد. صرف صبحانه کالری مناسب برای رژیم غذایی شما را تأمین می کند و در حقیقت باعث می شود که بدن شما، کالری کمتری را از وعده غذایی بعد طلب کند.
تغذیه صحیح و متعادل، نه تنها پدیده رشد را میسر می سازد و به تندرستی و طول عمر می انجامد بلکه با تأثیر بر روی اعصاب و روان، سبب رشد فکری و نمو نیروهای روانی نیز می گردد. تأثیر مستقیم تغذیه بر تندرستی انسان از دیرباز شناخته شده است. آنهایی که تغذیه صحیح داشته اند از زندگی سالم تر و طولانی تری برخوردار بوده اند.
همان طور که انتخاب غذای سالم برای داشتن یک زندگی سالم اجتناب ناپذیر است، تنظیم وعده ها و میان وعده های غذایی نیز اهمیت زیادی دارد که در این میان صبحانه مهم ترین وعده غذایی در روز است، چرا که سبب تجدید قوای بدن در اول صبح می گردد.
صبحانه در حقیقت 20% از انرژی بدن را تأمین می کند. البته گاهی افراد، صبحانه را برای جلوگیری از عقب نماندن از کارهای روزمره و برخی نیز به خاطر کاهش وزن حذف می کنند در حالی که مشخص شده است این افراد احتمالاً چاق تر می شوند چرا که برای جبران کمبود انرژی در طول روز، تنقلات بیشتری مصرف می کنند.
نخوردن صبحانه نیرو و توانایی انجام فعالیت های فیزیکی و مغزی بدن را در ساعات میانی روز به شدت کاهش می دهد. بنابراین افرادی که صبحانه را حذف می کنند کمتر از کسانی که صبحانه می خورند به سلامتی خود اهمیت می دهند و در حقیقت کسانی که صبحانه می خورند در مجموع زندگی سالم تری دارند.
اهمیت خوردن صبحانه
خوردن صبحانه اولین توصیه برای افزایش کارآیی مغز است. بررسی ها نشان می دهد که تغذیه در قدرت یادگیری بخصوص در کودکان مؤثر است. به طوری که نخوردن صبحانه می تواند موجب کاهش میزان یادگیری آنان شود.
تمرکز حواس و میزان یادگیری در افرادی که صبحانه نمی خورند، به دلیل پایین افتادن قند خون مختل می شود. در شرایط ناشتایی کوتاه مدت طبیعی، گلوکز خون در سطحی ثابت نگه داشته می شود که بر عملکرد مغز لطمه وارد نشود و اگر مدت زمان ناشتایی طولانی تر باشد، نگهداری قند خون در سطحی که مغز قادر به فعالیت طبیعی خود باشد دشوارتر شده و در نتیجه یادگیری و تمرکز حواس مختل می شود.
نخوردن صبحانه در صورتی که ادامه پیدا کند و تبدیل به عادت شود، علاوه بر کاهش یادگیری باعث کمبود دریافت مواد مغذی روزانه فرد می شود که البته این کمبود در وعده های دیگر جایگزین نمی گردد.
نخوردن صبحانه باعث کمبود انرژی، پروتئین، ویتامین ها و مواد معدنی مانند کلسیم، فسفر و آهن در بدن می شود.
خوردن صبحانه می تواند به تثبیت میزان قند خون که اشتها و انرژی را تنظیم می کند یاری رساند. کودکانی که صبحانه می خورند در طول روز کمتر گرسنه می شوند و بنابراین از زیاده روی در خوردن پرهیز خواهند کرد.
مصرف صبحانه سبب رسیدن مواد مغذی و انرژی به بدن می شود و افرادی که صبحانه مصرف می کنند، انرژی بیشتری دارند.
البته اگر خوردن صبحانه تأکید داریم منظور صبحانه سالم است چرا که بعضی از بچه ها عادت دارند روزشان را با خوردن بیسکویت و شکلات شروع کنند که اصلاً صبحانه سالمی به حساب نمی آید.
تأثیر صبحانه بر کودکان
مطالعات نشان می دهد خوردن صبحانه به کودکان کمک می کند آمادگی ذهنی بهتری برای رفتن به مدرسه و حضور در کلاس درس داشته باشند اما گاه کودکان از مصرف صبحانه کامل صرف نظر می کنند تا هر چه سریع تر به مدرسه برسند، این دسته از بچه ها ممکن است که مدت طولانی را بدون غذا بگذرانند که نتیجه آن کمبود تمرکز در طی صبح و احساس خستگی و سردرد است. این عمل خود، به مصرف قطعات شکلات، بیسکویت و چیپس منجر می شود. بررسی ها نشان می دهند که وقتی کودکان بدون صرف صبحانه به مدرسه می روند، کم توجه، زودرنج و بی حال تر هستند. ترک خانه بدون خوردن صبحانه به از دست رفتن قوای تمرکز در ساعات پایانی صبح و به از دست دادن انرژی برای فعالیت ها و احساس زودرنجی در آنها می انجامد.
کودکانی که عادت به خوردن صبحانه ندارند، با گذشت چند ساعت از روز میزان قند خون شان کاهش یافته و از نظر عضلانی نیز زودتر احساس خستگی می کنند. چنین دانش آموزانی نمی توانند به خوبی روی مطالب تمرکز کنند و چنانچه به بازی بپردازند، کارآیی مناسبی نخواهند داشت. اگر والدین در صدد ترک این عادت نباشند فرزندان شان در بزرگسالی نیز میل به خوردن صبحانه نخواهند داشت.
چه غذاهایی برای صبحانه مناسب است؟
صبحانه حتما شامل شیر، پنیر، کره و مربا نیست بلکه میوه ها و آب میوه های طبیعی و تازه و غذاهایی مانند فرنی، شیربرنج، حلیم و عدسی که از ارزش غذایی بالایی برخوردارند نیز می توانند به عنوان یک صبحانه سالم و قوی تلقی شوند.
همچنین غذاهایی مانند نان و پنیر و گردو، نان و تخم مرغ، نان و کره و مربا به همراه یک لیوان شیر یک صبحانه مغذی و سالم به شمار می رود.
صبحانه در کشورهای مختلف
در نقاط مختلف دنیا از مواد غذایی متفاتی برای تهیه صبحانه استفاده می کنند. نان در همه جای دنیا جزو جدایی ناپذیر میز صبحانه می باشد. معمولاً انواع نان به همراه پنیر، تخم مرغ، کره و مربا، حبوبات، انواع میوه و آب میوه به عنوان صبحانه مصرف می شود.
در انگلستان، گوجه فرنگی، قارچ، ماهی و پودینگ به لیست غذاهای صبحانه افزوده می شود.
در چین مردم معمولاً از برنج پخته استفاده می کنند.
در ایران، صبحانه سنتی معمولاً شامل نان و پنیر و چای شیرین است.
در کشور کره، وعده صبحانه با وعده های دیگر هیچ تفاوتی در مواد استفاده شده ندارد.
حال با توجه به اهمیت صبحانه و تأثیر آن بر کودکان ذکر برخی نکات در خصوص عادت دادن کودکان به خوردن صبحانه ضروری به نظر می رسد:
1ـ سعی کنید کودک را صبح ها کمی زودتر بیدار کنید تا وقت کافی برای خوردن صبحانه داشته باشد.
2ـ اگر کودک صبح ها احساس گرسنگی نمی کند با مقدار کم صبحانه، یک لقمه کوچک یا یک لیوان آب میوه شروع کنید.
3ـ اگر کودک به خوردن صبحانه های سنتی مانند پنیر علاقه ندارد سعی کنید برایش خامه و یا مربایی را که دوست دارد تهیه کنید. خوردن ماست، میوه، شیر، کیک های خانگی هم از مواردی است که اگر امتحان کنید نتیجه بخش خواهد بود.
4ـ سعی کنید صبحانه را همراه کودک آماده کنید چرا که در این صورت این کار برای او به یک ماجرای بامزه تبدیل می شود، به این ترتیب کودکان عادت غذایی صحیحی را کسب می کنند.
5ـ با کمی حوصله و سلیقه میز صبحانه را متنوع تر بچینید.
6ـ از روزهای تعطیل هم غافل نشوید و همه با هم سر میز صبحانه بنشینید و به صبحانه هم مثل وعده های غذایی دیگر برای دور هم جمع شدن اهمیت دهید.
و در پایان یادآور می شویم که:
1ـ صبحانه فقط به کره و پنیر محدود نمی شود. اگر کمی خلاق باشید می توانید با امکانات موجود، بهترین میز صبحانه را بچینید.
2ـ نخوردن صبحانه نه تنها موجب کاهش وزن نمی شود بلکه کنترل رژیم غذایی را سخت تر نیز می کند.
3ـ با نخوردن صبحانه مواد معدنی لازم به بدن نمی رسد که این مهم را نمی توان با وعده غذایی بعد جبران کرد.
4ـ نخوردن صبحانه باعث می شود که بدن شما سعی کند مواد غذایی لازم را از وعده غذایی بعد تأمین و ذخیره سازد که خود موجب چاقی می شود
 
باتوجه به اهمیت صبحانه و تاثیر آن در بهبود عملکرد آموزشی و تقویت حافظه و نشاط و شادابی ، برای هر پایه در روزهای ذکرشده انجام شد انواع لقمه ها ( نان پنیر گردو سبزی ، خیار و گوجه و ... کره عسل ، مربا - تخم مرغ و انواع کوکوها و کتلت ) شیر و آبمیوه های تازه 
یکشنبه  12 آبان   پایه اول و دوم
سه شنبه 14 آبان  پایه سوم و چهارم
شنبه 18 آبان پایه پنجم و ششم 

تعداد مشاهده (51)       نظرات (0)

نظرات کاربران درباره خبر "صبحانه سلامت"


نظرتان را بیان کنید

نام:
پست الکترونیکی:
نظر:
کد بالا را در محل مربوطه وارد نمایید